مهاجرت به مالزی و ادامه تحصیل در مالزی | دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور مالزی | مدرک آیلتس و تافل
صفحه اصلی تحصیل در مالزی اخبار مالزی خواندنی ها ورود اعضا عضویت فرم مشاوره تماس با ما
توریسم و جهانگردی

مدیریت توریسم و جهانگردی

مقاله ای خوب درمورد جهانگردی و وسایل ارتباطی آن ( بازتاب )

این مقاله ( که نویسنده آن آقای محمد علی شادی است ) ازاین جهت که به وسایل ارتباطی در صنعت جهانگردی نیم نگاهی انداخته خواندنی است . البته دررابطه با تقسیم جهانگرد ، انواع گشتها و بعضی موارد دیگر بحثهایی وجود دارد که بعدا مطرح خواهد شد .

جهانگردی :

فرهنگ معین جهانگردی «دراقطار عالم سفر کردن و شناخت» معنی شده است.
در ( longman dic) توریسم تحت عنوان «مسافرت برای تفریح و سرگرمی» به کار گرفته شده است.
در ( webestes dic ) توریسم چنین تعریف شده است:
«سفری که در آن مسافر به مقصدی رفته وسپس به محل سکونت خود باز گردد.»
سازمان جهانی جهانگردی (unwto ) در سال 1993 جهانگردی را به صورت زیر تعریف می‌کند:
«جهانگردی به تمامی فعالیتهایی که یک فرد یا افراد در طول مسافرت در مکانی خارج از محیط معمول کار وزندگی خود انجام می‌دهند، اطلاق می‌شود. این مسافرت بیش از یکسال طول نمی‌کشد و هدف فرد یا افراد تفریح و سیاحت، تجارت و یا اهداف دیگر است».
دیدار کننده یک روزه: فردی که تنها یک روز را در کشور و یا محل بازدید صرف کند و شب به کشور و یا محل معمول کار و زندگی خود بازگردد.
گردشگر: فردی که حداقل یک شب را در کشور و یا محل بازذید صرف کند.
حداکثر مدتی که یک گردشگر می‌تواند در یک کشور یا مکان دیگر صرف کند، یکسال (12 ماه) می‌باشد و چنانچه مدت اقامت او بی از یک سال طول بکشد، این شخص دیگر گردشگر محسوب نمی‌شود. همچنین هدف یک گردشگر نبایستی کسب درآمد و یا پیدا کردن یک شغل در کشور یا مکان بازدید باشد.

سازمان جهانی جهانگردی سه نوع گشت را از یکدیگر متمایز می‌کند:

گشتهای برون مرزی، ( مسافرت افراد مقیم در کشوری به کشورهای دیگر )
گشتهای درون مرزی ، ( مسافرت افراد غیر مقیم کشوری در داخل آن کشور )
گشتهای محلی، ( افرت افراد مقیم کشور در داخل آن کشور ) 2- جهانگرد(گردشگر)

 گردشگری بین المللی متشکل از گشتهای درون مرزی و برون‌مرزی است.

در کنفرانس بین المللی که درباره مسافرت و آمارهای جهانگردی، در سال1991توسط سازمان جهانی جهانگردی ودولت کانادا در اتاوا برگزار شد، در زمینه تعریف واژگان،اصطلاحات و طبقه بندی آنها تصمیماتی گرفته شد که در ذیل آمده است:
«جهانگردی، کارهایی است که فرد در مسافرت و در مکانی خارج از محیط عادی خود انجام می‌دهد، این مسافرت بیش از یکسال طول نمی‌کشد و هدف آن تفریح،تجارت یا فعالیتهای دیگر است».
«جهانگرد یا گردشگر tourist (دیدارکننده یک شبه) کسی است که دست‌کم، یک شب در اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل بازدید به سر برد».
«گردشگر یک روزه same day visitor کسی است که یک روز به مکان دیگری می‌رود ولی شب را در آنجا نمی‌گذراند.»
سازمان جهانی جهانگردی به منظور تسهیل در دریافت مفهوم توریست ومسافر نمودار ذیل را ارائه نموده است :

نمودار الف: مسافر و دیدارکننده
مسافر، کسی است که بین دو یا چند نقطه مسافرت کند.

ارکان صنعت جهانگردی

صنعت جهانگردی تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع مختلف می‌باشد، لذا شامل ارکان اساسی خاصی است که می‌توان آنها را به دو دسته کلی زیر تقسیم‌بندی نمود:

منابع جهانگردی شامل منابع طبیعی، منابع فرهنگی و منابع انسان‌ساخت می‌باشند که خود به نحوی اشکال مختلف جهانگردی را ایجاد می نمایند.
«زیرساختها در برگیرنده تمامی ساخت و سازهای زیربنایی و روبنایی یک کشور محسوب می‌شوند و به طور عمده شامل سیستم‌های ارتباطی‌، سیستم‌های بهداشتی، حمل و نقل واجزای آن، هتل‌ها، رستورانها، مراکز خرید، مراکز تفریح و.......می‌باشند.»
البته اهمیت ویژه بخش حمل ونقل به حدی است که به اعتقاد بعضی کارشناسان خود می‌تواند به صورت مجزا به عنوان یکی از ارکان اصلی جهانگردی مطرح شود.

تعریف حمل ونقل

یکی از مهمترین زیر ساختها ویا ارکان جهانگردی حمل ونقل می باشد .
«در معنی لغوی «حمل» به معنای برداشتن بار و «نقل» به معنای جابه‌جا کردن است؛ در نتیجه در حالت کلی و با این تفسیر حمل و نقل شامل جابه‌جا شدن انسان نمی‌شود ولی آنچه که در زبان فارسی مصطلح شده است، حمل و نقل در برگیرنده انسان و هر نوع کالا اعم از جامد، مایع، گاز و حتی امواج می‌شود.

در بعضی کتب، کلمه حمل و نقل که خود ترجمه transportation است را تحت عنوان «جابه‌جاگری» به کار می‌برند. 1- منابع جهانگردی 2- زیرساختها

مفهوم حمل و نقل به لحاظ اقتصادی عبارت است از:

«تغییر مکانی اشخاص (حمل و نقل مسافر) و حمل و نقل کالا، بین دو نقطه جغرافیایی».
به طور کلی وجوه مشترک کلیه شیوه‌های حمل و نقل را که در نمودار ب نشان داده شده است، عناصر اصلی حمل و نقل گویند و شامل موارد ذیل می‌باشد:

حمل ونقل آبی خود بر دونوع دریایی و رودخانه‌ای است.
حمل‌ونقل زمینی خود بر دو نوع ریلی و جاده‌ای است.

حمل و نقل و جهانگردی در مسیر تاریخ

اولین جهانگردان بمانند همه انسانهای گذشته به صورت پیاده مسافرت می‌کردند، در طول زمان با توسعه حمل و نقل این امکان فراهم آمد تا مردم راحت‌تر و سریعتر مسافت‌ها را طی نمایند، لذا جهانگردی فراگیر شد.
«ارتباط بین حمل و نقل و جهانگردی را می‌توان به 5 دوره تقسیم کرد:

1- دوره سفر با دلیجان:

اولین نوع وسیله حمل ونقل که با استفاده از چرخ در خدمت جهانگردی قرار گرفت دلیجان (stagecoach) بود که در قرن 15 میلادی در مجارستان اختراع شد و در آن زمان در خطوط مشخص شده مسافران را جابه‌جا می‌کرد، در قرن 19 سفر کردن به وسیله دلیجان در بریتانیا و سایر کشورها معروفیت زیادی یافت.

2- دوره سفرهای آبی:

سفرهای آبی نوع دیگر حمل و نقل بود که در خدمت جهانگردی قرار گرفت، در این زمان قایق‌ها، ضمن حمل بار به جابه‌جایی مسافران نیز اقدام نمودند، از جمله این سفرهای دریایی، سفرهای دریایی بین شهرهای منچستر و لندن در انگلستان بود که در قرن 18 انجام می‌شد.
کشتی‌های بخار از سال 1815 در رودخانه‌های بزرگ انگلیس، از جمله Thame در لندن، رفت وآمد می‌کردند و استفاده از این نوع کشتی‌ها جهت گردش و تفریح بسیار معروف شده بود.

3- دوره سفر از طریق راه آهن:

در سال 1825 برای اولین بار راه آهن در انگلستان ساخته شد و از سال 1830 جابه‌جایی مسافران از طریق راه‌آهن آغاز گردید. از جمله خطوط راه آهن آن زمان خط لیورپول ـ منچستر بود، کرایه این قطارها بسیار پایین بود «درحدود 1 پنی» که بسیار ارزانتر از کرایه دلیجان‌ها بود و به همین دلیل معروفیت زیادی پیدا کرد، سرعت این قطارها به 18 مایل می‌رسید به همین دلیل بعضی‌ها این پدیده را یک پدیده شیطانی می‌پنداشتند.

4-دوره سفر با اتومبیل واتوبوس:

اتومبیل برای اولین بار در آمریکا به منظور سفر کردن رایج شد، در سال 1908 یک نوع اتومبیل مدل «تی» توسط شرکت فورد به بازار عرضه شد. با ورود اتومبیل به عرصه حمل ونقل در واقع یک انقلاب بزرگ در مسافرت به وجود آمد و همین امر باعث تقاضای بالا برای احداث جاده شد، به طوری که در سال 1920 جاده‌های زیادی احداث شد و رفته‌رفته اتومبیل به عنوان یکی از مهمترین وسایل نقلیه برای مسافرت مطرح شد. اتوبوس نیز بلافاصله بعد از پیدایش اتومبیل ساخته شد و به منظور مسافرت دسته جمعی مورد استفاده قرار گرفت.

5- دوره مسافرت با هواپیما:

برای اولین بار در سال 1903 در ایالت کارولینای شمالی آمریکا اولین هواپیما به پرواز درآمد. درحدود 1920 بود که در آلمان پروازهای زمان بندی شده جهت حمل مسافر ایجاد شد و در مسیر برلین ـ لایپزیک ـ ویمار سرویس‌دهی می‌کرد. همین شرکت بعدها به لوفتهانزا مشهور شد که امروزه از مهمترین خطوط هوایی بین‌المللی است.»
 

حمل ونقل در مسیر تاریخ (ایران):

اولین کالسکه:

در سال 1267 هجری قمری به همت «معیرالممالک» در تهران ساخته شد و بعد از مدت کوتاهی استفاده از کالسکه رواج پیدا نمود. از کالسکه هم در داخل شهر و هم برای خارج شهر استفاده می‌شد، کالسکه‌ها را معمولا چهار اسب می‌کشیدند و به واسطه همین تعداد زیاد اسب، وسیله تندرو خوبی برای مسافرت به حساب می‌آمد. (کالسکه یک کلمه روسی بوده و فارسی آن «گردونه» است.)

اولین اتومبیل :

نخستین بار «مظفرالدین شاه» اتومبیل را به ایران آورد. او در نخستین سفر خود به اروپا در سال 1317 هجری قمری در شهر بروکسل پایتخت بلژیک یک دستگاه اتومبیل کالسکه‌ای خریداری نمود و از راه دریا وارد بندر انزلی شده و سپس طبق یک برنامه مفصل روانه تهران شد.
از آغاز قرن چهاردهم آرام آرام راه‌های کاروان رو به جاده‌های شوسه تبدیل شد و در پی آن موج ورود اتومبیل به ایران شدت گرفت.
در سال 1305 اولین اتوبوس‌های مدل زایس از روسیه به ایران وارد شد.

اولین خط راه آهن در ایران:

 در سال 1299 هجری قمری مهندس «بوآتال» فرانسوی امتیاز ساختمان راه آهن «حضرت عبدالعظیم» را از دولت ایران تحصیل نمود و با مشارکت بلژیکی‌ها ساختمان این خط شروع شد و در سال 1301 هجری قمری طی تشریفات خاصی به دست ناصرالدین شاه افتتاح شد. چون هنگام حرکت قطار دود بسیار غلیظی از سر آن خارج می شد لقب ماشین دودی به آن داده شد.

اولین راه آهن سراسری به طول 1400 کیلومتر با ایجاد 127 تونل در مسیر جنوب و85 تونل و 106 پل در مسیر شمال ( تهران بعنوان مرکز بود ) درخرداد 1316 مسیر تهران بندر ترکمن ودر شهریور 1317 از جنوب به تهران راه اندازی شد .

اولین هواپیما :

در یکی از روزهای سال 1292 هجری شمسی مردم تهران برای اولین بار هواپیمایی را که در ارتفاع پایین پرواز می کرد را مشاهده نمودند. این هواپیما از نوع «بلریو» بود و خلبان آن یک تبعه روسیه به نام «کوزمینسکی» بود، آئروپلانی در 15فروردین 1301 از روسیه به تهران پرواز نمود و در 30 فروردین 1301 اولین گروه ایرانی برای گردش در هوای تهران با آن پرواز کردند.
نخستین فرودگاه کشوری در 26 اردیبهشت 1321 هجری شمسی در تهران گشایش یافت.

 

اولین کشتی ساز وپایه گذار نیروی دریایی:

به نقل از فردوسی ، اولین کشتی ساز وپایه گذار نیروی دریایی در ایران «جمشید» از سلسله پیشدادیان بوده است.
 

اشکال جهانگردی از نظر نوع وسیله نقلیه:

سفرهای زمینی : land transportation
سفرهای هوایی: air transportation
سفرهای دریایی: sea transportation

با توسعه حمل و نقل و تعدد انواع آن، به مرور سفرها، راحت‌تر و با آسایش بیشتری صورت پذیرفتند و تعداد جهانگردان در کل دنیا به مرور افزایش یافت، به طوری که تعداد جهانگردان بین‌المللی از 50 میلیون نفر درسال 1950 به 590 میلیون نفر در سال 1996 رسید. در نتیجه می توان عنوان نمود، توسعه جهانگردی به صورت امروزی مرهون پیشرفتهای حاصله در توسعه صنعت حمل و نقل، علوم و فنون و به طور کلی توسعه وسایل و تسهیلات و تاسیسات زیربنایی لازم برای مسافرت بوده است .بطوریکه سالانه 6000 میلیون جهانگرد در سطح بین المللی به جهانگردی می پردازند و بیش از یک میلیارد سفر هوایی در سطح جهان صورت میگیرد و شاغلین مستقیم بخش جهانگردی نیز از مرز 55 میلیون نفر در جهان تجاوز کرده است. این تحولات عظیم را مدیون، خلاقیت، ابتکار، نوآوری و تلاش وهمت مردان بزرگ در عرصه صنعت حمل و نقل، جهانگردی، هتلداری و... باید دانست.
 

سازمانهای مرتبط با حمل ونقل

به منظور سازماندهی، برنامه ریزی، هماهنگی، استانداردسازی و بسیاری فعالیتهای اصولی دیگر درسطح حمل و نقل بین المللی، سازمانها و تشکیلات متعددی در جهان تاسیس و مشغول انجام وظیفه در این صنعت میباشند که به عنوان نمونه معرفی تعدادی از آنها در این مقوله بسیار ضروری به نظر می رسد.
 

سازمان IMO ـ International Marrytime Organization

وظیفه ومسئولیت این سازمان در رابطه با حمل ونقل و دریانوردی می‌باشد که سازمان بنادر وکشتیرانی زیرگروه آن می باشد.
سازمان بنادر و کشتیرانی در کشور، نماینده IMO بوده و مسئولیت آن برنامه‌ریزی در جهت ایجاد آبراه‌های بهتر برای کشتیرانی و ساخت و ساز برای بنادر کشور می‌باشد.

سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری International Civil Organization ـ ICAO
در سال 1994 در شیکاگو شکل گرفت. این سازمان بمنظور تعیین موافقتهای فنی برای ایمنی خطوط هوایی تشکیل شد. وظایف آن شامل : استاندارد کردن تجهیزات، آموزش، ارتباطات، امنیت و به طور کلی این سازمان برای ایجاد همکاری بین کشورهای جهان درامر حمل و نقل هوایی و همچنین مبادله خطوط هوایی بین کشورهای مختلف به وجود آمده است. در حال حاضر مقر این سازمان در شهر مونترال کانادا بوده و182 کشور عضو آن هستند.

موافقتنامه عمومی تجارت و تعرفه (گات) General Agreement on Trade and Tar ـGATT
موافقتنامه عمومی تجارت وخدمات(گاتز) General Agreement on Trade anD Services ـ GATS
این سازمانها که به طور غیر مستقیم در زمینه حمل ونقل نیز فعالیت دارند، به منظور تشویق و ترویج تجارت آزاد تشکیل شده‌اند. ایران عضو این سازمانها نشده است.

جامعه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) International Air Transport Association
(IATA)
در سال 1945 تاسیس شد، اهداف این سازمان عمدتا تشویق و ترویج حمل و نقل هوایی ایمن، منظم و اقتصادی می‌باشد. یاتا در اموری نظیر: استاندارد کردن قیمت‌ها، بلیت‌ها ، بارنامه‌ها و... فعالیت دارد.
انجمن آمریکایی حمل و نقل هوایی (اتا) American Air Transport Association ـ AATA
انجمن اروپایی حمل ونقل هوایی (ایتا) European Air Transport Association ـ EATA
این انجمنها زیرمجموعه های قاره ای یاتا هستند ومقرآنها نیز در مقر یاتا در شهر مونترال می باشد.

جمع بندی ونتیجه گیری

آنچه مسلم است، توجه به این نکته است که امروزه، افزایش جمعیت، افزایش رفاه عمومی، پیشرفت علوم وفنون، افزایش زمان آزاد و فراغت، تفکیک مقوله کار و فراغت و... همه و همه باعث رشد روزافزون سفر و جهانگردی شده است و کشورهای جهان به این واقعیت دست یافته‌اند که توجه ویژه به صنعت جهانگردی و تلاش در جهت توسعه این صنعت باعث کسب درآمدهای هنگفتی خواهد شد، لذا گسترش جهانگردی و دستیابی به این درآمدهای کم نظیر، بدون توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت امکان پذیر نیست.

به همین جهت برنامه ریزان ودست اندرکاران صنعت جهانگردی بیشتر سعی و تلاش خود را در راستای توسعه زیرساخت‌های جهانگردی و شاخص‌ترین آنها یعنی صنعت حمل و نقل صرف می‌نمایند و اینجاست که نقش‌های اساسی صنعت حمل و نقل و اهمیت ویژه آن در صنعت جهانگردی نمایان می‌شود چرا که بدون شک همه دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان و... می‌دانند که پایه و اساس جهانگردی همان حمل و نقل است، بر این مبنا و با توجه به مطالبی که قبلا ذکر شد نقش‌های اساسی صنعت حمل و نقل را در جهانگردی به صورت ذیل برمی‌شمارم:

ازنظر تاریخی حمل ونقل وجهانگردی با هم توسعه یافته‌اند.
حمل ونقل وجهانگردی تفکیک ناپذیرند، جهانگردی حضور در مکانها و حمل و نقل پل بین مبدا و مقصد است.
اصلاح وبهبود سیستم حمل ونقل محرک توسعه جهانگردی بوده و تقاضای جهانگردی موجب رشد و توسعه حمل و نقل می‌شود.
عدم وجود حمل و نقل در واقع فلسفه وجودی جهانگردی را زیر سوال می برد.

حمل و نقل به مثابه بالهای پرنده و جهانگردی خود پرنده است که در صورت ضعف ویا نبود بالها هیچ پرنده‌ای قادر به پرواز نخواهد بود.
امروزه مهمترین نوع حمل و نقل موثر، خصوصا در جهانگردی بین‌المللی، حمل ونقل هوایی است. به همین جهت عدم توسعه و پیشرفت در حمل و نقل هوایی یکی از مشکلات اساسی کشورهای در حال توسعه در زمینه جهانگردی بین‌المللی است.
و...

تاریخچه جهانگردی

به نظر برخی از محققان آغاز صنعت گردشگری همزمان با رایج شدن استفاده از حمامهای معدنی در قرن هجدهم می باشد که به منظور استفاده های درمانی در بعضی از کشورها، مورد توجه خاص قرار گرفته بود. اما زمان شروع جهانگردی به معنی و مفهوم صنعتی هنوز دقیقاً مشخص نیست، هر چند گردشگری داخلی یا خارجی دارای قدمت دیرینه ای می باشد.

واژه توریست ( جهانگرد) از کلمه فرانسوی “ تور” گرفته شده است. این واژه از اوایل قرن نوزدهم در بین مردم انگلستان رواج یافت و به تدریج در بین کشورهای دیگر نیز مورد استفاده عام قرار گرفت.

با توجه به اینکه انجام مسافرتهای طولانی و جهانگردی در معنی و مفهوم اصلی خود نیاز به وسیله نقلیه سریع دارد، لذا در قدیم مسافرتهای طولانی از طریق کشتی در دریا و کالسکه در روی زمین انجام می گرفت. با توسعه گردشگری زمینی، به منظور کاهش مسافت و زمان مسافرت ساخت وسایل نقلیه سریع مورد توجه قرار گرفت و کم کم کالسکه ها جای خود را به دوچرخه دادند. اختراع لاستیک بادی و استفاده از آن در دوچرخه توسط یک دامپزشک ایرلندی به نام آقای دانلوپ، استفاده از این وسیله نقلیه را آسانتر نمود و توجه بیشتر مردم را به سوی استفاده این وسیله فرا خواند. اختراع ماشین بخار و ساخت موتورهای بخار و استفاده از آن در کشتی ها، قطارها و حتی اتومبیل، توسعه و تحول عظیمی در صنعت توریسم را بوجود آورد. به موازات ساخت و افزایش تولید خودرو ، کشتی، قطار، ساخت هواپیما نیز مورد توجه قرار گرفت اما علی رغم گسترش این صنعت و ایجاد مسیرهای هوایی متعدد در بین کشورها تا دهه 30 هنوز هواپیماهای ساخته شده قابلیت جا به جایی مسافران زیادی را نداشتند و به همین دلیل تمام مسافرتها از طریق دریایی و زمینی انجام می گرفت.

مسافرتهای طولانی مدت با توجه به وسایل نقلیه آن زمان نیاز به اقامت و استراحت در بین مسیر را داشت. یعنی ساخت هتلها و رستورانها را فرا می خواند. اولین هتل در سال 1794 در شهر نیویورک تاسیس شده است و بدنبال آن در انگلستان و فرانسه نیز ساخت هتلها و رستورانها به تدریج و گسترش یافت.

انجمن آسیایی کوهنوردی که به منظور کشف علمی مناطق مختلف کوهستانی تشکیل گردیده بود، موجب ایجاد و شکل گیری کلوپهای دوچرخه سواری و کوهنوردی دیگری همانند کلوپ آلپاین لندن، کلوپ دوچرخه سواران جهانگردان انگلستان و انجمن زیباسازی ویس بادن آلمان و … گردید که خود نیز نشان بر توسعه و گسترش گردشگری در بین مردم کلوپها و انجمنهای توریستی گشت.

تاسیس کلوپهای توریستی به اوایل قرن 19 بر می گردد اما قبل از آن آژانسهای مسافرتی در برخی از کشورها فعالیت داشتند و شاید بتوان گفت اولین آژانس توریستی که در زمینه گردشگری، برگزاری تورهای علمی و کوهنوردی فعالیت داشت در سال 1841 و در نیویورک تاسیس گردید.

 تاریخچه فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA)

تاسیس کانونهای اتومبیلرانی از کشور انگلستان شروع گردید. در سال 1897 کانون اتومبیلرانی سلطنتی (RAC) انگلیس تاسیس گردید و بدنبال آن در مجارستان (1900) ، آمریکا(1902) و نیوزیلند (1903) نیز کانون‌های مشابهی به‌وجود آمدند. با توسعه و گسترش خدمات و فعالیتهای کانون‌های اتومبیلرانی در کشورها و ازدیاد خودروهای تولیدی و همچنین ایجاد انگیزه سفر با خودرو ، پیدایش ایده همکاری فی مابین در کشورهای ثالث در بین کشورهایی که دارای چنین کانون‌هایی بودند شکل گرفت و به‌دنبال آن فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA )در سال 1904 میلادی تأسیس گردید. این فدراسیون به منظور حفظ و تامین منافع سازمانهای اتومبیلرانی و استفاده کنندگان وسایط نقلیه موتوری فعالیتهای خود را آغاز نمود. همچنین این سازمان، بدنه حاکم بر ورزش اتومبیلرانی در سراسر دنیا می باشد.

فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA سازمانی غیر انتفاعی است که 169 سازمان اتومبیلرانی را از 120 کشور در 5 قاره گرد هم آورده است. کانونهای عضو نماینده بیش از 100 میلیون اتومبیلران و خانواده آنان می باشند که این موضوع مایه افتخار FIA می باشد. فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی مسائلی نظیر ایمنی، تحرک و پویایی، محیط زیست و قوانین مصرف کنندگان را فعالانه ارتقاء داده و از منافع اتومبیلرانان در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر سازمانهای بین المللی حمایت می نماید.

 اتحادیه بین المللی جهانگردی(AIT)

در سال 1883 انجمنی با نام انجمن جهانگردی تاسیس شده و به‌دنبال آن استفاده از واژه جهانگردی در انجمن جهانگردی نروژ نیز صورت گرفت که در سال 1868 رسماً شروع به فعالیت نمود. متعاقب آن انجمن‌های مشابهی در کشورهای سوئد، فنلاند و دانمارک تاسیس گردید و سایر کشورهای اروپایی دیگر نیز در دهه 1890 مراکزی را به عنوان کانون جهانگردی معرفی نمودند از قبیل : کانون جهانگردی فرانسه (1890) کانون جهانگردی ایتالیا (1894) کانون جهانگردی بلژیک (1895) ،‌ سوئیس و لوکزامبورک …

با توسعه و ازدیاد کانون‌های جهانگردی و اتومبیلرانی، در سال 1986 ایده پیدایش اتحادیه بین المللی و پیروی از خط مشی کلی و عمومی اکثر انجمن‌ها به اصول و قوانین پیشنهاد شده از سوی بعضی کشورها، شکل گرفت. پیدایش و تاسیس چنین اتحادیه‌ای و شکل گیری قوانین و مقررات بین الملل نیاز به برگزاری کنگره‌های متعددی داشت. اولین ابتکار در برگزاری کنگره‌ای در این زمینه از سوی کلوپ هلند ((ANWB در فوریه سال 1897 صورت گرفت و بدنبال آن در 27 جولای همان سال 12 کانون دومین کنگره خود را در بروکسل تشکیل دادند که هدف اصلی آنها تاسیس “ اتحادیه یا فدراسیون بین المللی صنعت جهانگردی" بود.

در ماه اوت سال 1898 کنگره دیگری در لوکزامبورک، تحت ریاست کانون جهانگردی سوئد (STF) بر پا گردید. در پایان این کنگره “ اتحادیه بین المللی جهانگردی(I.T.A.T) با شرکت 17 سازمان و کانون که هشت سازمان از میان کانون‌های دوچرخه سواری بودند رسماً تشکیل گردید.

با شروع جنگ جهانی اول و استعفای چند کانون از عضویت در اتحادیه I.T.A.T این اتحادیه منحل گردید. اما در سال 1919 مجدداً در پاریس تحت نام جدید AIT) Alliance Internationale de Tourisme) شکل گرفت. جهانگردی مجدداً شروع به رشد کرد، کنفرانس‌های جهانگردی بسیار زیادی برگزار گردید و پتانسیل اقتصاد منطقه‌ای و تفاهم و دوستی بین‌الملل را گسترش داد. علی رغم گفته هراکلیوس که “جنگ پدر تمام چیزهاست” پایان جنگ سبب بالا رفتن روح همیاری بین‌الملل و تمایل به صلح در بین مردم و توسعه صنعت جهانگردی گردید. جنگ علی رغم ویرانی و مرگ موجب پیدایش اهمیت پیشرفت صنعت ساخت و ساز در کشورهای توسعه یافته و پیشرفت فن آوری گردید و بخشی از این فن آوری در خدمت مستقیم صنعت اتومبیل سازی بکار گرفته شد.

A.I.T همکاری تنگاتنگی با سازمانها و آژانسهای بین المللی برقرار نمود و با سازمانهای جدید التأسیس مانند اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (IRU) و فدراسیون بین المللی جاده ای (IRF) با برقراری روابط نزدیک باعث تسهیل در مسافرتهای زمینی و هوایی شد.

گذشته از پیدایش و ساخت خودرو، ماشین بخار، کشتی و هواپیما، از مهمترین عواملی که در توسعه صنعت گردشگری مؤثر واقع شد، اجرای قانون 5 روز کار در هفته بود که سبب ترغیب مردم به سفرهای کوتاه شد.

A.I.T در جهت بهبود شرایط در زمینه جهانگردی با کشورهای مختلف در طول دورانهای گذشته، فعالیت عمده‌ای را برای تسهیل سفر مسافران داشته است. باید گفت که مهمترین راه حل مشکلات عمده ای که در جهانگردی وجود دارد و یا به‌‌وجود می آید تنها در سایه همکاری و همیاری کشورهای عضو با یکدیگر میسر می‌باشد.

A.I.T با داشتن بیش از 115 سال تجربه به عنوان سازمانی فعال و خدمتگزار به جهانگردان و مسافران، همچنان بر مسافرتهای ساده افراد و آزادی عمل آنها تأکید می نماید و به آن احترام می گذارد.

با عنایت به قانون توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و با امعان نظریه اهمیت ویژه صنعت ایرانگردی و جهانگردی در کسب درآمدهای غیرنفتی و ارتقاء سطح تفاهم بین ملتها و تحکیم مبانی وحدت ملی در کشور و ارائه شناختی اصولی از جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن به جهانیان و نقش اساسی و مهم آموزش در تحقق این اهداف و همچنین در راستای اجرای مصوبه سیصدمین جلسه شورای عالی انقلاب و ارشاد اسلامی طرح مشخصات کلی دوره کارشناسی رشته های مدیریت جهانگردی و هتلداری تهیه و تدوین گردید. 
نظر به تاکید صریح قران کریم و شارع دین اسلام بر ضرورت امر جهانگردی و نقش آن در بسط روابط بین الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور و همچنین لزوم تربیت متخصصان کارآمد در جهت ارتقاء کیفی سطح ارائه خدمات دست اندرکاران این صنعت رشته های مدیریت جهانگردی و هتلداری تاسیس می گردد.
دوره های کارشناسی مدیریت جهانگردی و هتلداری 4 سال خواهد بود. نظام آموزشی این دوره ها واحدی است و کلیه دروس نظری و عملی آن در 8 سال نیمسال تحصیلی ارائه می شود. مدت هر نیمسال تحصیلی 17 هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد نظری یک ساعت در هفته و برای دروس عملی حداقل 2 ساعت تعیین می گردد. درس کارآموزی در ایام تعطیل تابستانی بعد از سال سوم طبق برنامه ای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین خواهد شد انجام می پذیرد.
اعطاء دانشنامه به فارغ التحصیلان این رشته ها منوط به ارائه گواهی پایان دوره کارورزی خواهد بود.
تعداد کل واحد های آموزشی و کارورزی رشته های مدیریت جهانگردی 132 واحد و رشته مدیریت هتلداری 133 واحد می باشد.
توضیح: نظر به ضرورت تسلط دانشجویان به زبان دوم، یکی از زبان های فرانسه، آلمانی، عربی به عنوان زبان دوم در نظر گرفته شده که طبق جدول ذیل و براساس انتخاب دانشجو ملزم به گذراندن آن می باشد.

 

 درس های این رشته:

ردیف

نام درس

1

بهداشت مواد غذائی

2

آشپزی (1)

3

آشپزی (2)

4

آشنایی با موزه های ایران

5

آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی

6

اصول تغذیه و رژیمهای غذائی

7

اصول حسابداری 1- جهانگردی

8

اصول حسابداری 2- جهانگردی

9

اصول سازمان و مدیریت (1)

10

اصول سازمان و مدیریت (2)

11

اصول علم اقتصاد 1 (خرد- جهانگردی)

12

اصول علم اقتصاد 2 (کلان- جهانگردی)

13

اقتصاد جهانگردی

14

امور مسافرت و صدور بلیط

15

انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن

16

باستان شناسی ایران

17

باستان شناسی پیش از تاریخ ایران

18

برنامه ریزی توسعه جهانگردی

19

برنامه ریزی و سرپرستی گشتها جهانگردی

20

بهداشت و کمکهای اولیه

21

بهداشت کار و ایمنی

22

پذیره (1)

23

پذیره (2)

24

تاریخ اسلام

25

تاریخ ایران

26

تاریخ فرهنگ ایران 1

27

تاریخ فرهنگ ایران 2

28

تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران

29

تربیت بدنی 2

30

تربیت بدنی 1

31

جغرافیای جهانگردی ایران

32

جغرافیای جهانگردی ایرانچ

33

جغرافیای جهانگردی عمومی

34

حسابداری هتلداری

35

حقوق اساسی

36

حقوق کار و تأمین اجتماعی

37

خانه داری (1)

38

خانه داری (2)

39

خدمات رستوران (1)

40

خدمات رستوران (2)

41

روابط عمومی

42

روان شناسی عمومی (جهانگردی)

43

روش تحقیق

44

ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی

45

زبان انگلیسی 1

46

زبان انگلیسی 2

47

زبان انگلیسی تخصصی 1

48

زبان انگلیسی تخصصی 2

49

زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی

50

زبان انگلیسی مکالمه

51

زبان خارجی

52

زبان دوم (1)

53

زبان دوم (2)

54

شناخت روحیات ملل

55

شناخت صنایع دستی ایران

56

شناخت صنعت جهانگردی

57

شناخت و فرهنگ اقلیتهای ایران

58

شناخت و نگهداری تأسیسات هتل

59

شناخت و کاربرد کامپیوتر

60

شیرینی پزی (1)

61

شیرینی پزی (2)

62

عوارض و نتایج توریسم

63

فارسی

64

فرهنگ عامه

65

فن راهنمائی

66

قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی

67

قوانین و مقررات حقوقی صنعت جهانگردی و هتلداری

68

گذراندن اوقات فراغت

69

مبانی جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی

70

مبانی حامعه شناسی (جهانگردی)

71

مبانی سازمان و مدیریت

72

مبانی مردم شناسی

73

مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی

74

مبانی کشور شناسی

75

متون اسلامی

76

محاسبه قیمت تمام شده

77

مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی

78

مطالب شرح حال بزرگانی که (مقایر آنان بصورت آثار مل

79

مطالعات تطبیقی سیاستهای جهانگردی

80

معارف اسلامی 2

81

نقشه خوانی و آشنایی با نقشه

82

هنر و معماری 2

83

هنر و معماری ایران 1

84

کارآموزی

85

کاربرد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری

86

کلمات اقتصاد

 برای شما دانش آموزان واضح است که وجود هتل چه برای افراد داخل یک ملت و چه برای مسافرین خارجی یک اصل ضروری است و بدست آوردن درآمد از طریق مسافرت و صنعت توریسم آنقدر رونق یافته که کشور ما نیز با همه مشکلاتی که در پیش رو دارد تصمیم به ایجاد این رشته درآمدزا نموده و آنچه در این شغل اهمیت دارد هماهنگی تمامی بخش های کشور برای رونق این صنعت مهم و حیاتی است به هر حال محل اشتغال فارغ التحصیلان این رشته در مرحله اول هتل هاست و اگر شغلی در هتل ها نیافت هر مکانی که کار هتلداران را انجام می دهند محل اشتغال آنهاست



جهت پیوستن به صفحه «تحصیل در مالزی» در فیس بوک « اینجا کلیک کنید »



علوم انساني و اقتصاد




 
مالزي
تحصیل در مالزی
مهاجرت به مالزی
سفر به مالزی
آلبوم تصاویر مالزی
بانك اطلاعات مالزي
درباره مالزی
هتل های مالزی
گردشگری در مالزی
بازار ملک در مالزی
اطلاعات عمومی مالزی
نکات زندگی در مالزی
هزینه ها در مالزی
حمل و نقل در مالزی
ارتباطات در مالزی
خرید در مالزی
تغذیه در مالزی
بهداشت در مالزی
اقامت در مالزی
برنامه MM2H
دوره های آموزش زبان انگلیسی
ثبت شرکت در مالزی
انواع ویزا در مالزی
LOGIN FORM
Username :



Password :





NEWSLETTER
Email:


       
mm2h
همکاری با ما
دانشگاه هاي مالزي
دانشگاه تکنولوژی UTM
دانشگاه مالایا UM
دانشگاه کبانگسان UKM
دانشگاه USM
دانشگاه مالتی مدیا MMU
دانشگاه پوترا UPM
دانشگاه UITM
دیگر دانشگاه های مالزی
کالج های زبان در مالزی
دبیرستان در مالزی
تحصيل در مالزي
نکات تحصیل در مالزی
نگارش رزومه
نگارش پروپوزال
آیین نامه ها
خدمت وظیفه سربازی
رشته هاي دانشگاهي
علوم فنی و مهندسی
علوم انسانی و اقتصاد
         كلیك كنید ...
علوم پزشکی
         كلیك كنید ...
هنر و موسیقی
         كلیك كنید ...
پیوند ها
  • تحصیل در خارج از کشور
  • تحصیل در استرالیا
  • ایتکا
  • دهکده فضایی
  • پی سی وبلاگ
  • انجمن فیزیکدانان جوان ایران
  • هنر کده

  • صفحه اصلی تحصیل در مالزی اخبار مالزی خواندنی ها ورود اعضا عضویت فرم مشاوره تماس با ما

    Copyright © 2005 - 2015, mm2h.ir - V3.0